onsdag 25 september 2013

Ett spontanbesök hos kiropraktorn alt. Hur jag en onsdag grät som ett barn i famnen på en främmande man

Så på vilodagen hade jag en lunchrast och bestämde mig för att få lite massage. En googlekoll gjorde mig uppmärksam på ett gäng massageterapeuter och kiropraktorer som håller till tvärs över gatan på CRC. Jag bokade helt spontant en tid inom en timma.

Väl där förklarar jag min gamla smärta i axeln och att jag mest vill ha lite mjuk och skön massage för att släppa spänning i nacken, varpå massören snabbt inflikar att han är expert på axelsmärta och gärna ger en kiropraktisk behandling – kör i vind.

Det blev ett fasligt knyckande och knakande i hela ryggraden och efter några minuter hängde nacken avslappnat som på en trasdocka. Då var det dags för axelmassagen.

Fy fan.

Kontentan är väl att hela rotatorkuffen var överspänd vilket leder till extra spänningar även i bröstmuskulaturen och alla muskelfästen på framsidan av axeln, något som leder till paniksmärta vid bänkpress och liknande rörelser, samt nästan förlamande ömhet vid beröring någon dag efter träning.


40 minuter senare gick jag därifrån och kan på allvar säga att spänningarna är borta på riktigt. I alla fall idag.

Utöver en lyckad behandlig blev jag rekommenderad följande stretch för rotatorkuffen:
http://www.naprapatklinikenvast.se/stretch/20110221_0094.jpg
 Nu ska vi bara se vad man kan få för friskvård på vårdcentralen och om ytterligare kiropraktikbehandlingar kan täckas av högkostnadsskyddet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar