onsdag 25 september 2013

Träningen går framåt!

Först och främst måste jag belysa en utmärkt sida för fitnessinformation och styrketräning – syattfitness.com – varifrån jag har fått mycket inspiration på senare tid. Killen är aktiv på Fitocracy – ett socialt nätverk för träning – och hans inlägg brukar vara informativa och intressanta.  En viktig komponent som jag tog till mig var ett inlägg om Westside Barbell, som är ett av världens mest framgångsrika gym när det handlar om att lyfta tunga saker. Deras filosofi går ut på att styrketräning behöver 3 komponenter (lite förenklat):
  1. Maximum effort-dagar
  2. Dynamic effort- dagar
  3. Omväxling

Maximum effort är en dag med maxlyft. Ingen kan argumentera mot att tunga vikter ger starkare muskler och stor effekt, om man vare sig är ute efter styrka eller storlek. Dynamic effort är explosivitet på lägre vikt. Här premieras snabba rörelser som låter musklerna arbeta maximalt mot lägre belastning. Här kan man också göra fler set om flera repetitioner – dvs större träningsvolym. Omväxlingen är ytterligare en byggsten och innebär att man varierar basövningar (lutande/klassisk bänkpress för överkropp, traditionellt/sumo-marklyft för ben etc.) mellan veckor, samt att man byter komplementövningar minst en gång i månaden t.ex. armhävningar/hantelpress/cable flyes för bröst.

Just nu försöker jag köra en variant på detta med en axiell/anteroposterior split. Dag 1 är axiell och innefattar ben och press över huvudet. Dag två är alla push/pull varianter för bröst och rygg.

För fullständigt träningsupplägg kan ni följa mig på Fitocracy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar