måndag 22 september 2014

Smärtfri i två dagar

Efter ca 6 månader av nackspärr vaknade jag förra veckan utan smärta i både axel och nacke. Nu är det bara att ta det lugnt och stärka kroppen.

En viktig läxa jag lärt mig är nog att överbelastning inte måste ske nära maxprestationen för att skapa framsteg. Min kropp blir starkare av statiska övningar, långsamma repetitioner och belastningar som inte överstiger kroppsvikten.

Senaste veckorna har jag kört kettlebell swings, mycket plankor och hollow body samt en hel del armhävningar - mest mot vägg och bänkar. Detta för att stärka axeln i dess stabilaste läge utan att tappa kontroll någon gång under repetitionen.

För att stärka benen har jag i två veckor kört assisterade knäböj på ett ben för att inte belasta ryggen och nacken alls.

Utöver detta har jag bokat två nya besök hos sjukgymnast och hoppas få lite hjälp med obalansen mellan höger/vänster överkropp och bekräfta att det inte är någon bakomliggande nervskada.

hej hopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar