onsdag 26 februari 2014

Träningsvideo och Stronglifts

Eftersom jag känner mig ha nått en träningsplatå igen blev det dags att minska vikterna och börja ny progression. Då jag tror mig behöva jobba mycket på teknik fortfarande kör jag Stronglifts 5x5 framför den besläktade Starting Strength - med dubbelt så mycket repetitioner totalt måste ju rörelserna sätta sig bättre i benen.

För den som inte känner till Stronglifts (SL) så är det en träningsmetod som lyfts fram som en av de största på 2000-talet och bygger på den väl beprövade metoden med progressiv viktökning. Gensomslaget beror väl till 50% på enkelheten i systemet. Varje gång du går till gymmet gör du en av två rutiner bestående av tre tunga basövningar, och ökar varje träningspass med 2.5 kg i dessa.

I måndags knäböjde jag 90 kg 5x5 gånger, jag har marklyft 130, bänkpressar lätt 80 kg och axelpressar 40 kg. För att komma vidare minskar jag vikten i knäböj till 65 kg. Med progressionen kommer jag öka 15 kg på två veckor och 30 kg på en månad. Det innebär att jag kommer knäböja 95 kg om en månad igen. Dvs. en ökning av 5 kg mot vad jag gör idag - fullt rimligt! Det spännande är om jag kan fortsätta en vecka efter det. Då kommer jag böja över 100 kg. Å andra sidan kanske inte SL 5x5 lämpar sig för ökning över 100 kg - det är riktigt tungt - och jag kanske måste gå ner till 3x3 ungefär två gånger i veckan med den vikten.

Här kommer i alla fall en video av dagens pass. Jag gör alltså 5 set om 5 repetitioner i alla övningar förutom marklyft där jag jobbar mig upp till ett set på arbetsvikt. Rodd hör egentligen till måndagens träningspass men jag gör det idag istället. Jag har redan fått många kommentarer på min form:

  • Positiv feedback på mitt djupa knäböj (!), trots kuvad rygg i botten
  • Jobba på att hålla fram armbågarna i axelpressen, spänna magen och rumpan
  • Håll in hakan i rodd och inte pendla med huvudet 
  • Sträva efter en jämnare rörelse i marklyftet, som nu blir ett RDL och onödigt belastande på korsryggen, samt att låta stången vila på golvet mellan reps.


Kommentera gärna eller följ min träning varje vecka på Fitocracy!

1 kommentar:

  1. Don Simon!
    Ser bra ut :D Testa att inte ha så brått i vändningen i benböjen. Att du krummar ryggen en smula kan bero på att du har lite brått precis där för spänningen i buk och rygg hinner inte med. Det är svårt på tunga vikter men när du kör så lätt som du gjorde nu (65 pannor) så kan det vara värt att stärka upp dig med en långsammare och mjukare vändning.
    I övrigt har du bra stil på det du kör, klart imponerande!
    Beef on!
    /Christian

    SvaraRadera