måndag 10 mars 2014

Gårdagens härliga träning

Förra veckan tränade jag söndag, tisdag och torsdag för att bli ledig på fredagen - vilket visade sig fungera utmärkt! Genom att få en extra vilodag innan fredagens tunga festande hann kroppen återhämta sig. Helgens extra kolhydrater satt dessutom som raketbränsle i låren igår.

Med lite god frukost i magen och ett glas juice tog jag cykeln genom soliga Malmö. PÅ gymmet blev det riktigt snygga knäböj på 77.5 kg och bank och rodd på 57.5 kg som kändes helt okej. Tyvärr tog telefonen så jag kunde få nån formkontroll på rodden, men det känns som den minst komplicerade övningen just nu så länge jag har rumpan i ett okej läge.

Som grädde på moset körde jag pressvändningar med samma vikt dvs 57.5 och lyckades ta 3 singlar med explosivitet och lätthet. Jag satsar definitivt på att få upp 60 kg på raka armar nästa vecka.

Bänkpressen känns lätt men jag inser att jag har stora problem med formen. När jag pausar videofilmerna ser jag hur höger underarm är långt från vertikal i bottenläget. Det gör fortfarande lite ont i axeln när jag pressar med högerarmen bort från kroppen, så höger armbåge hamnar automatiskt i större abduktion (vilket låter motstridigt.) Det känns bättre när jag har bänken lite bakåtlutad och gör pressen mer bröstdominerad. Eller när jag gör riktigt smal press med armbågen helt mot kroppen. Det är just mellanläget i 45 graders vinkel som känns mest onaturligt. Får jag inte till detta ska jag nog byta till markpress i framtiden, då hamnar ju armbågarna parallellt i bottenläget i alla fall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar