torsdag 20 mars 2014

Många nya träningsvideos och kort update

Allt går framåt och kroppen är stark. Efter några veckors ihärdigt 5x5 så ramlade jag ju och slog i mitt knä, mitt ovanför patella. För att spara på främre lårmusklerna har jag nu gått över till platta skor i mina knäböj och lite mer framåtlutad ställning. Detta känns just nu jättebra och enligt mina videos så finns djupet och potential för större djup även i denna ställning.
I och med detta experimenterar jag lite med greppet också - jag har fastnat för ett riktigt smalt grepp precis utanför axlarna där jag kan pressa in armbågarna lite under stången i bottenläget för att få en riktigt tight rygg och även få en känsla av att trycka stången uppåt med överkroppen. Detta kan dock vara fel, då rörelsen ska komma från höften, och att tänka på att trycka upp stången kanske bara ger onödig belastning i knäna. Hur som helst.

Idag ligger jag på
135 kg marklyft
90 kg knäböj
62.5 kg bänkpress och skivstångsrodd
42.5 kg i press

Allt utfört 5 set om 5 reps.

Marklyftet är det utan tvekan tyngsta lyftet både rent fysiskt och hur kroppen tar det. Efter det är pressen det som känns riktigt svårt. Bänkpressen är nog den övning som just nu känns lättast.

De här vikterna börjar närma sig mina gränser - jag har vid tillfälle knäböjt en singel på 110 kg, utan att veta något om hur formen såg ut. Bänken har också varit på 90 kg. Men var säkert ful den också och gjorde ont i axeln. Kommer jag vidare härifrån nu så blir det många personbästa framöver.

Här är en länk till dagens träningsvideo. Jag sparar allt på youtube så får det ligga där och mögla i cyberrymden till allas beskådan.
http://youtu.be/uVG8HWz_eAY

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar