torsdag 6 mars 2014

Närstående marklyftsplatå

Idag är det fössta tossdan i mass! En härlig högtid för alla smålänningar som bäst firas med massipantåta och en kall bäss.

Ett minde glädjande bud är min insikt att jag började nuvarande träningscykel med för hög vikt i Marklyft. Utan att vara 100 % säker på hur snabb progressionen var stannade jag på 110 kg, då jag lätt drar 10 reps på den vikten, och har maxat på 140. Dock vill SL 5x5 rutinen att man lägger på 5 kg mellan varje marklyftspass, vilket på en månad blir 30 kg. Det är nog lite för mycket för att dra femmor med.
Därtill kommer faktumet att originalrutinen förespråkar knäböj med stång långt ner på ryggen (mitt på skulderbladen och rhomboideus) vilket aktiverar kroppens baksida mer - och därför ger mer synergi till just marklyft. Jag själv kör med stången ovanför skulderbladen och jobbar på att förbättra min höftmobilitet - vilket gör framsidan av låret mer dominant i knäböjet.

För att få bra form i mitt marklyft hade jag nog behövt släppa vikten till ca 90 kg; verkligen sjunka ner med rumpan och leda lyftet med axlarna. I dagens pass på höga vikter åker rumpan upp först. Måste komma till rätta med det. Det går nog bara genom att lasta av än en gång och nöta form och flexibilitet med några fler repetitioner.

Sista settet av axelpressen kändes dock skön! genom att titta på fötterna rätar jag upp kroppen, nästa steg är att ha samma hållning i lock-out-positionen men fokusera blicken framåt för att få en helt neutral rygg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar